Ekspertyzy w postępowaniach sądowych i podatkowych

Wykonujemy w ramach naszych usług:

  • Ekspertyzy sądowe, które klient może wykorzystać w postępowaniu dowodowym przed sądami powszechnymi;
  • Odwołania do organów wyższej instancji oraz pomoc w opracowywaniu skarg do sądów;
  • Weryfikację czynności organów podatkowych dokonywanych w ramach kontroli skarbowej
  • i podatkowej;
  • Przygotowywanie pism oraz wniosków do organów podatkowych o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego;

Doradztwo podatkowe i obsługa podatkowa jednostek

Świadczymy usługi doradztwa podatkowego, udzielając odpowiedzi na konkretne pytania lub kompleksowych opracowań tematycznych dotyczących problemów podatkowych zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem klienta:

  • Analiza ryzyka podatkowego due diligence - sporządzenie podatkowego due diligence;
  • Wybór najlepszego wariantu użytkowania środków trwałych oraz analiza rozwiązań przyjętych w zakresie amortyzacji;
  • Doradztwo w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych oraz innych ewidencji dla celów podatkowych;
  • Weryfikację poprawności rozliczeń podatkowych oraz innych ewidencji dla celów podatkowych;
  • Rozwiązywanie bieżących problemów z zakresu prawa podatkowego;
  • Analiza poprawności stosowania prawa podatkowego w poprzednich okresach;
  • Doradztwo w sporach z organami podatkowymi i administracyjnymi;
  • Sporządzanie wniosków, zażaleń, skarg;
  • Sporządzanie opinii podatkowych w związku z prowadzoną działalnością;
  • Reprezentację w kontaktach przed organami podatkowymi;
  • Podatkowe konsultacje telefoniczne oraz e-mailowe w zakresie spraw problematycznych;
  • Analizę dokumentów formalnoprawnych pod względem ich poprawności oraz optymalizacji podatkowej.

 Wyceny

Naszym klientom oferujemy usługę wyceny podmiotów gospodarczych, działalności gospodarczej lub jej wyodrębnionej części. Zajmujemy się też wycenami przy transakcjach kupna/sprzedaży, połączenia, przekształcenia, podwyższenia lub umorzenia kapitału zakładowego, ustanowienia zastawu lub zabezpieczenia, wniesienia aportu, ewidencji księgowej.

 Do wyceny stosujemy różne metody:

  • Metody dochodowe (DCF);
  • Metody majątkowe;
  • Metody porównawcze.

Audyt wewnętrzny i oszacowanie ryzyka prowadzonej działalności

Ryzyko oznacza prawdopodobieństwo niepowodzenia, porażki, działania, którego efekt jest niepewny. Możliwie dokładna identyfikacja charakteru i zakresu potencjalnego ryzyka umożliwia wybór i podjęcie we właściwym czasie odpowiednich czynności zapobiegawczych bądź minimalizujących wpływ i skutki ryzykownych działań.

Analiza ryzyka pozwoli na podejmowanie decyzji, służących rozpatrywaniu konsekwencji alternatywnych rozwiązań. Obejmuje ona oszacowanie ryzyka oraz zarządzanie ryzykiem w celu minimalizacji ryzyka poprzez ustanawianie mechanizmów kontroli wewnętrznych. Pomagamy ustalić czynniki ryzyka występujące w toku działalności jednostki i zaprojektować odpowiednie kontrole w celu ich minimalizacji.

Kontrola wewnętrzna

Prowadzenie działalności gospodarczej, zatrudnienie pracowników, realizacja zadań i projektów oraz inne podejmowane przez Państwa działania wiążą się z występowaniem ryzyka nieodłącznego, które należy zidentyfikować i oszacować. Dobrze działający system kontroli wewnętrznej nie tylko wspiera przeciwdziałanie ryzykom, ale również umożliwia bezpieczny i stabilny rozwój Państwa jednostki.

Z naszej strony zapewniamy Państwu wsparcie poprzez:

  • Doradztwo w zakresie budowania mechanizmów kontroli oraz systemów księgowych;
  • Weryfikację poprawności i skuteczności funkcjonowania wdrożonych mechanizmów kontroli oraz systemów księgowych;
  • Weryfikację, uporządkowanie i usprawnienie istniejących systemów raportowania, przegląd i usprawnienie istniejących systemów kontroli wewnętrznej.

Ceny transferowe

Pomagamy w zarządzaniu ryzykiem związanym z cenami transferowymi), co pozwala ograniczyć ryzyko związane z transakcjami pomiędzy podmiotami powiązanymi i zakwestionowania przez ograny podatkowe cen stosowanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi.

Pomagamy w przygotowaniu, aktualizacji lub analizie przygotowanej przez podatnika obowiązkowej dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi wymaganej przez przepisy prawa.

W związku ze zmianą rozporządzenia dotyczącego cen transferowych istotność zmian oznacza zmianę podejścia organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej do analizy cen transferowych. Dlatego też należy jak najszybciej przygotować się do nowych standardów przeprowadzania kontroli cen transferowych oraz nowych oczekiwań organów.

Świadczymy usługi związane z cenami transferowymi dotyczące:

  • Analizy czynników ryzyka podatkowego związanego z transakcjami z podmiotami powiązanymi;
  • Doradztwa w zakresie ustalania odpowiedniej dla danego typu działalności „metody określania cen transakcyjnych”;
  • Sprawdzenia rozliczeń w transakcjach z podmiotami powiązanymi dla oszacowania istniejącego ryzyka;
  • Analizy prowadzonej działalności w celu wykrycia głównych czynników ryzyka mających znaczenie dla sporządzania dokumentacji cen transferowych;
  • Przeglądów oraz weryfikacji sporządzonych już dokumentacji cen transferowych oraz dokumentów źródłowych;
  • Systemu dokumentowania cen transferowych;

ISAE 3402

3402 (MSUA 3402, ISAE 3402).

MSUA 3402 stanowi międzynarodowy standard umożliwiający organizacji świadczącej usługi dla „firm – klientów” przedstawienie realizowanych procesów oraz wdrożonych mechanizmów kontrolnych (systemu kontroli) zarówno swoim klientom, jak i ich audytorom, w jednolitym i spójnym formacie.

System kontroli przedstawiony przez organizację podlega weryfikacji przez niezależnego audytora, pod kątem zgodności opisu oraz rzeczywistej efektywności opisanych mechanizmów kontrolnych, który następnie przedstawia ocenę systemu w dołączonej do raportu opinii.

W ramach wykonania usługi atestacyjnej zgodnej z MSUA 3402 i zakończonej sprawozdaniem typu 1 (na daną datę) ocenimy odpowiedniość kryteriów zastosowanych przy:

  • Opracowywaniu opisu systemu organizacji usługowej, czy prezentuje on sposób, w jaki system organizacji usługowej został zaprojektowany i wdrożony, w tym odpowiednio:
  • rodzaje świadczonych usług, w tym klasy przetworzonych transakcji,
  • procedury dotyczące zarówno systemów informacji jak i systemów ręcznych, za pomocą których usługi są świadczone, w tym odpowiednio procedury, za pomocą których transakcje są inicjowane, rejestrowane, przetwarzane, ko­rygowane jeśli to niezbędne oraz przenoszone do sprawozdań i innych infor­macji sporządzanych na potrzeby jednostek korzystających z organizacji usłu­gowych,
  • powiązane zapisy i informacje wspierające, w tym zapisy księgowe i określo­ne konta wykorzystywane do inicjowania, rejestrowania, przetwarzania i wy­kazywania transakcji, w tym również korygowanie niepoprawnych informacji i sposób przenoszenia informacji do sprawozdań i innych informacji sporzą­dzanych na potrzeby jednostek korzystających z organizacji usługowych,
  • jak system organizacji usługowej odnosi się do znaczących zdarzeń i warun­ków, innych niż transakcje,
  • proces zastosowany do sporządzania sprawozdań i innych informacji na po­trzeby jednostek korzystających z organizacji usługowych,
  • specyficzne cele kontroli oraz kontrole zaprojektowane na potrzeby realizacji tych celów,
    • kontrole wspomagające jednostkę korzystającą z organizacji usługowej, które zostały wzięte pod uwagę przy projektowaniu kontroli [organizacji usługowej] oraz
    • pozostałe aspekty środowiska kontroli organizacji usługowej, proces oceny ry­zyka, system informacyjny (obejmujący powiązane procesy gospodarcze) oraz komunikacja, działania kontrolne i kontrole monitorujące mające znaczenie dla świadczonych usług,

jak również, czy opis pomija lub zniekształca informacje mające znaczenie dla zakresu syste­mu organizacji usługowej objętego opisem, potwierdzając jednocześnie, że opis ten został opracowany w celu zaspokojenia wspólnych potrzeb wielu jednostek korzystających z organizacji usługowej i ich biegłych rewidentów i dlatego mo­że nie uwzględniać każdego aspektu systemu organizacji usługowej, który da­na jednostka i jej biegły rewident mogą uznać za ważny w swoim specyficznym środowisku.

  • Ocenie odpowiedniości zaprojektowania kontroli, czy kryteria obejmują przynajmniej stwierdzenie, czy:
  • organizacja usługowa zidentyfikowała ryzyka zagrażające realizacji celów kon­troli określonych w opisie jej systemu oraz
    • kontrole zidentyfikowane w tym opisie, jeżeli będą działać zgodnie z tym jak zo­stały opisane, dadzą wystarczającą pewność, że ryzyka te nie zapobiegną realiza­cji określonych celów kontroli.

W ramach wykonania usługi atestacyjnej zgodnej z MSUA 3402 i zakończonej sprawozdaniem typu 2 (za okres, co najmniej 6 miesięcy) dodatkowo ocenimy skuteczność działania kontroli i czy opis uwzględnia ważne szczegóły zmian systemu organizacji usługowej mające miejsce w okresie objętym opisem.